دیسفوری چیست و چه علائمی دارد؟ راه درمان دیسفوری

چهارشنبه 22 آبان 1398
10:05
پریناز

ديسفوري (dysphoria) يک حالت رواني نارضايتي و ناراحتي است که اغلب با حالتي ناخوشايند و حزن‌ انگيز توصيف مي‌شود.

ديسفوري چيست؟

کلمه ديسفوري از کلمه dysphoros گرفته شده است که معناي يوناني آن "به سختي تحمل کردن" است.

منبع: ديسفوري چيست و چه علائمي دارد؟ راه درمان ديسفوري

سفوري

بيماري ديسفوري يک احساس کوتاه‌ مدت يا بلند مدت از ناراحتي يا سرخوردگي است که معمولا، به عنوان يک حالت بد توصيف مي‌شود

با اين حال، کش‌ مکش‌هاي طولاني‌ مدت ديسفوري نشان دهنده يک مساله جدي‌ تر هستند. اگرچه ديسفوري يک بيماري رواني نيست، اما علائم اختلالات رواني در آن وجود دارد. جالب است بدانيد که dysphoria و افسردگي دست به دست هم مي دهند و غم و اندوه ناشي از ديسفوري، منجر به افسردگي مزمن مي شود. افراد مبتلا به اين بيماري احتمالاَ دچار اختلال اضطراب نيز هستند. اين شرايط حدودا 5? از جمعيت را تحت تأثير قرار مي دهد که بيشتر آنها زنان بالغ بين 25 تا 44 سال هستند.

ديسفوري يک احساس عميق نارضايتي است

در حالي که dysphoria به خودي خود يک بيماري رواني نيست، اما با انواع بيماري هاي رواني مانند اضطراب، افسردگي و سوء مصرف مواد همراه است.

علائم ديسفوري چيست؟

به طور کلي به نظر مي‌رسد ديسفوري، يک احساس ناراضايتي طولاني مدت در فرد باشد. به طور کلي علائم ديسفوري عبارتند از:

  • احساس افسردگي
  • احساس اضطراب
  • احساس خستگي مداوم
  • رفتارهاي خواب نامنظم (خوابيدن بيش از حد و يا به اندازه کافي نخوابيدن)
  • از دست دادن اشتها يکي از علائم ابتلا به ديسفوري است
  • عدم لذت از زندگي روزمره خود
  • احساس نااميدي از همه جوانب زندگي
  • نشان دادن علائم پريشاني عاطفي، مانند گريه
  • اضطراب يا چشم انداز منفي درباره وقايع آينده

بررسي ميزان شيوع

فردي که دچار ديسفوري است ممکن است علائم بيماري رواني مانند افسردگي را نداشته باشد. در عوض، علائم آن‌ها ممکن است خيلي ملايم يا خيلي کوتاه باشد تا با معيارهاي تشخيص برابر باشد.

تخمين زده مي‌شود که حدود 5 درصد از جمعيت عمومي ديسفوري، زنان بين سنين 25 تا 44 سال باشند که در معرض خطر بيشتري قرار دارند

اين بيماري ممکن است زودگذر يا کوتاه باشد و اغلب هم به سرعت برطرف مي‌شود. اما dysphoria طولاني مدت، که اغلب مربوط به يک بيماري رواني است، ممکن است خطر خودکشي بيشتري داشته باشد.

علت بروز ديسفوري چيست؟

عوامل استرس زا محيطي مانند از دست دادن يک دوست عزيز يا عضوي از خانواده، يک محيط کار استرس زا يا درگيري خانوادگي ممکن است باعث احساس بيماري ديسفوري شود. برخي از بيماري هاي جسمي مانند کمبودهاي تغذيه اي، مشکلات تيروئيد يا مسمويت نيز ممکن است باعث dysphoria شود.

حتما بخوانيد

علاوه بر اين ممکن است يک عارضه جانبي برخي از داروهاي خاص باشد.

بيماري هاي مشابه با ديسفوري

ديسفوري، ممکن است با انواع بيماري رواني همراه باشد. افراد مبتلا به بيماري‌هاي رواني زير ممکن است ابتلا به اين بيماري را گزارش کنند:

  • افسردگي
  • اختلال افسردگي فصلي
  • اختلال اسکيزوفيکتيو (يک وضعيت خاص که شامل تغييرات خلقي اختلال دو قطبي با روان پريشي موجود در اسکيزوفرني است )
  • اختلال دو قطبي
  • اختلالات اضطراب و اختلالات هورموني
  • اختلال سازگاري که باعث مي شود روند زندگي افراد سالم و درست نباشد.
  • اختلال شخصيت که انجام فعاليتهاي روزمره فرد را مختل مي کند، مانند اختلال شخصيت پارانوئيد، اختلال شخصيت مرزي و اختلال شخصيت خودشيفته

رابطه استفاده از مواد با ابتلا به بيماري ديسفوري چيست؟

70 درصد از افرادي که به الکل وابستگي دارند زماني که بيش از حد الکل مصرف مي کنند دچار اين بيماري مي شوند. افرادي که به علت اختلالات خلقي به الکل وابسته هستند احتمالاَ دچار ديسفوري بيشتر و همچنين نتايج باليني ضعيف تر هستند.

در بعضي موارد، ديسفوري ممکن است منجر به نوشيدن زياد الکل شود

يادتان باشد در موارد ديگر، نوشيدن زياد الکل ممکن است باعث ابتلا به dysphoria شود. وقتي فرد مصرف الکل را قطع مي کند، خلق و خوي او بهبود مي يابد اما ممکن است بهبودي فوري نباشد. بيماري ديسفوري، اغلب در چند هفته‌ پس از ترک هر ماده اعتياد زيايي رخ مي‌دهد. dysphoria همچنين با مصرف دخانيات نيز در ارتباط است. اين بيماري با وابستگي بيشتر به دخانيات، موانع بيشتر براي ترک سيگار و علائم ترک شديدتري همراه است. از بين تمام علائم افسردگي، ديسفوري بيشترين ارتباط با پيامدهاي سيگار کشيدن و دخانيت را دارد. مطالعه‌اي در سال 2019 که در Addictive Addictive منتشر شد، نشان داد که افراد مبتلا به اضطراب ناشي از درد، به طور ويژه سيگار مي‌کشند تا با احساسات اين بيماري مقابله کنند.

ديسفوري جنسيتي چيست؟

ديسفوري جنسيتي زماني رخ مي دهد که هويت جنسيتي فرد متفاوت از جنسيت او در هنگام تولد است. ديسفوري جنسيتي زماني برطرف مي شود که فرد همان گونه رفتار کند و يا زندگي کند که هويت جنسيتي او تعيين مي کند.

راه درمان ديسفوري

اگر حالت dysphoria را بيش از دو هفته تجربه کرديد، بايد به دنبال کمک حرفه‌اي باشيد. با صحبت کردن با يک روانشناس و روانپزشک شروع کنيد. روانپزشک شما هرگونه بيماري يا تداخلات دارويي که ممکن است باعث ديسفوري شما مي شود را بررسي مي کند. زماني که مشکلات فيزيکي رد مي‌شوند، ممکن است به يک روانپزشک ارجاع داده شويد. روانپزشک ممکن است علائم شما را ارزيابي کرده و مشخص کند که آيا ديسفوري، يک بيماري رواني است يا خير. هميشه درمان به علت و دليل dysphoria بستگي دارد. گفتگو درماني، دارو يا تغييرات در شيوه زندگي ممکن است توصيه شود تا روحيه شما را بهبود بخشد و احساس بهتري داشته باشيد.

چه زماني بايد به دنبال کمک باشيد

حالات ديسفريک در مراحل خاصي از زندگي کاملاَ طبيعي است.

بيشتر علائم معمولاَ مي آيند و مي روند، فقط براي يک دوره کوتاه بر شما تأثير مي گذارند

اين فواصل کوتاه کج خلقي ها نشان دهنده يک اختلال رواني جدي‌تر نيستند. يادتان باشد زماني که وضعيت‌هاي افسردگي بيش از دو هفته طول مي‌کشد، بر وضعيت ذهني شما تاثير منفي مي‌گذارد. همچنين احساس ابتلا به ديسفوري، مي تواند يکي از دلايل اصلي بيماري هاي جسمي باشد. روانپزشک شما ممکن است قبل از توصيه به درمان رواني، مشکلات فيزيکي شما براي ديسفوري را امتحان و يا ارزيابي کند. ميتوانيد در بخش مشاوره روانشناسي آنلاين سايت ويکي روان از خدمات مشاوره صوتي و تصويري به صورت آنلاين از هر جاي دنيا استفاده نمائيد.

منبع: ديسفوري چيست و چه علائمي دارد؟ راه درمان دي


[ بازدید : 210 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
وبلاگ از همه چیز از همه جا یک وبلاگ عمومی درباره سلامت روان و ذهن است
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به از همه جا از همه چیز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]