استرس زنان چیست و چه علائمی دارد؟

پنجشنبه 23 آبان 1398
12:21
پریناز

استرس زنان هم مانند استرس در مردان دلايل زيادي دارد. اينکه بدانيم تعريف استرس چيست و چه تاثيراتي بر سبک زندگي ما دارد کمک شاياني به مطالعه بهتر استرس زنان خواهد کرد.

استرس زنان چيست و چه علائمي دارد؟

براي بروز استرس دلايل زيادي وجود دارد. معمولاَ مسائل مربوط به پول، امنيت شغلي، سلامتي و مشکلات مربوط به روابط از علت‌هاي مشترک استرس، بين زنان و مردان است. شايد براي زنان، مسئوليت‌هايي که بر عهده مي گيرند، دليلي خاص‌ براي استرس باشد. در جامعه امروز، نقش‌هاي زنانه اغلب شامل تعهدات خانوادگي، مراقبت از کودکان و يا والدين مسن (به لحاظ آماري بيشتر خانم بودند) و مسئوليت‌هاي کاري و نقش‌هاي ديگر است. با افزايش تقاضا براي تحقق اين نقش‌ها و با فشار مهلت زماني و تعهدات برآورده نشده، زنان احساس سردرگمي کنند. به دليل اينکه آنها نمي توانند انتظارات خود و ديگران را برآورده کنند، ممکن است احساس شکست کنند.

اغلب اوقات زنان بيشتر وقت صرف مي‌کنند تا نيازهاي ديگران را برآورده کنند تا به نيازهاي خود برسند که اين خود به بروز استرس زنان منجر مي شود

اگر زنان استرس زيادي داشته باشند ممکن است اصلا تشخيص ندهند که نيازشان چيست.

منبع: استرس زنان چيست و چه علائمي دارد؟


بروز استرس زنان چطور است؟

زنان دو برابر بيشتر از مردان دچار انواع افسردگي شديد مي‌شوند. همچنين آنها تا سه برابر بيشتر مستعد ابتلا به اختلالات اضطرابي يا اقدام به خودکشي هستند. دلايل اين تفاوت‌هاي جنسيتي مشخص نيست و برخي معتقدند که اين آمار اغراق‌ آميز است زيرا زنان "حساس‌تر" هستند و به همين دليل احتمال دارد که چنين علائمي را نشان دهند. از طرف ديگر، انواع مشاهدات حاکي از آن هستند که اين تفاوت‌ها معتبر هستند.

استرس چه تاثيري بر سلامتي زن دارد؟

قبلا در مطلبي جدا به بررسي تاثيرات استرس بر بدن انسان پرداختيم. بيماري هايي وجود دارد که به استرس مربوط است، اين بيماري ها در زنان در معرض استرس، در طولاني مدت ايجاد شود.

افسردگي و اضطراب منجر به استرس زنان مي شود

زنان نسبت به مردان بيشتر از اين شرايط برخوردارند و اختلالات رواني ديگر از جمله اختلال اضطراب و اختلال وسواس اجباري دارند.

مشکلات قلبي

استرس، فشار خون و ضربان قلب را افزايش مي‌دهد.

سردرد و ميگرن

سردردهاي تنشي در زنان بيشتر از آقايان است.

چاقي

زنان نسبت به مردان بيشتر در معرض استرس افزايش وزن قرار دارند.

مشکلات روده

استرس مي تواند منجر به مشکلات روده اي مانند سندرم روده تحريک پذير شود.

مشکلات بارداري

زناني که سطح استرس بالاتري دارند نسبت به زناني که سطح استرس پايين تري دارند دوران بارداري دشوارتري دارند.

مشکلات قاعدگي

سندروم پيش از قاعدگي يا (Premenstrual syndrome) با افزايش سطح استرس بسيار شديدتر است.

بهترين راه هاي کاهش استرس زنان چيست؟

از ديد روانشناسي راه هاي زيادي براي کنترل و کاهش استرس زنان وجود دارد. يکي از راه هاي کاهش استرس اين است که زنان استرس را با تمرين استراتژي هاي خود مراقبتي مقابله با استرس، مديريت کنند. علائم منفي استرس خود را در هر يک از اين شش حيطه زندگي بررسي کنيد:

  • جسمي
  • عاطفي
  • روحي
  • شغلي
  • اجتماعي
  • و معنوي

راهکارهايي براي کاهش استرس در خانم ها

دوست داريد چه چيزي در زندگي شما متفاوت باشد؟ براي دستيابي به تعادل بيشتر چه کاري بايد انجام دهيد؟ در اينجا چند پيشنهاد ارائه شده است.

فيزيکي

ورزش کردن، تمرين روش‌هاي تمدد اعصاب (يوگا، مديتيشن، گوش دادن به موسيقي آرام)، خوردن سالم (براي مثال، پيروي از رژيم غذايي مديترانه‌ اي)، زمان‌ بندي اوقات فراغت، خواب کافي (7 تا 9 ساعت / شب).

عاطفي

احساسات خود را بيان کنيد، احساسات مثبت را تکرار کنيد، به سمت عزت نفس سالم پيش رويد.

ذهني

ديدگاه مثبت، تفکر واقع‌ بينانه، نگرش انعطاف‌ پذير داشته باشيد و خلاق باشيد.

شغلي

اهداف قابل انجام را تعيين کنيد، تعادل کار در خانه را مشخص کنيد، محدوديت تعيين کنيد.

اجتماعي

سعي کنيد روابط عاشقانه را حفظ کنيد، مرزهاي سالمي ايجاد کنيد، با دوستان در ارتباط باشيد.

معنوي

معني و هدف خود را پيدا کنيد، روي حق‌شناسي تمرکز کنيد، در حال حاضر بمانيد.

برنامه سلامت شخصي براي درمان استرس زنان

يک برنامه سلامت شخصي هدفمند مي‌تواند مفيد باشد. هدف‌گذاري مي‌تواند طاقت‌ فرسا به نظر برسد. اين مراحل عملي براي شروع مناسب هستند.

اهداف تان را مشخص کنيد

هدف در زندگي يک محرک قوي است که ميتواند استرس خانم ها را به شدت کاهش دهد. اهداف مشخصي را تعيين کنيد. در جهت درست حرکت کنيد. از آنچه که بايد انجام شود و اهداف تعيين‌ شده آگاه باشيد.

خاص باشيد

چيزي را که مي‌خواهيد به دست آوريد، بشناسيد. هميشه بدانيد قدم بعدي چيست. اين به شما احساس آرامش مي دهد.

واقع‌ گرا باشيد

اهداف کوچکي را مشخص کنيد که قابل‌ دسترس باشند.

منابع را مشخص کنيد

از منابع مفيد براي کاهش مشکلات احتمالي استفاده کنيد.

براي کاهش علائم استرس زنان بايد محدوديت زماني تعيين کنيد

محدوده زماني معقول و مشخصي را در نظر بگيريد. شما معمولا همه روز را وقت نداريد.

پيشرفت تان را ارزيابي کنيد

در صورت لزوم تغييراتي ايجاد کنيد زنان هميشه استرس را در زندگي خود تجربه مي کنند. يک برنامه سلامت شخصي با دوره‌هاي بهبودي و مراقبت از خود مي‌تواند به زنان کمک کند استرس خود را کنترل کنند و قادر به ايجاد تغييرات زندگي باشند.

ساير نکات مفيد براي کاهش استرس خانم ها

به دلايل بروز استرس خود خوب فکر کنيد

آيا هيچ يک از اين دلايل را بررسي کرده ايد؟ اگر اين کار را نکرده ايد چرا نه؟ در کاري که مي خواهيد انجام دهيد، به دنبال معنا و هدف باشيد. تغيير را به عنوان يک چالش و فرصت بپذيريد، نه يک تهديد. براي کاهش استرس زنان در خود بايد روي حال تمرکز کنيد. در حال حاضر بمانيد. اين مساله به نگراني در مورد آينده کمک نمي‌کند. به صداي ذهن خود گوش دهيد. باورها و نحوه تاثير آن‌ها بر زندگي را بررسي کنيد. عشق، کار و بازي را با هم ادغام کنيد. ياد بگيريد چطور در هر حوزه به طور کامل زندگي کنيد. اگر نمي توانيد اوضاع را تغيير دهيد، نحوه واکنش به آن را تغيير دهيد.

بهترين راه درمان استرس خانم ها چيست؟

راه هاي زيادي براي درمان استرس زنان در بالا گفته شد. اما اگر در مرحله اي هستيد که علائم و نشانه هاي استرس روزمره شما را بسيار آزار مي دهد بهتر است از يک مشاور روانشناس کمک بگيريد. مشاور روانشناس مي تواند به خوبي شما را در مسير غلبه بر احساس بدتان همراهي کند. در بخش مشاوره آنلاين سايت ويکي روان مي توانيد از خدمات مشاوره روانشناسي آنلاين به صورت صوتي و تصويري از هر جاي دنيا استفاده نمائيد.

منبع: استرس زنان چيست و چه علائمي دارد؟


[ بازدید : 113 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
وبلاگ از همه چیز از همه جا یک وبلاگ عمومی درباره سلامت روان و ذهن است
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به از همه جا از همه چیز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]